SOJA

SÓJA – LUŠTĚNINA S VYNIKAJÍCÍMI VLASTNOSTMI

Sójové boby obsahují více bílkovin a železa než stejné množství masa, mnohem více vápníku než mléko a více vitamínu B1, B2 a B6 než vejce, a to vše BEZ CHOLESTEROLU!

Sója je nejvíce pěstovaná luštěnina na světě, zřejmě pro to, že se nemusí hnojit a za krátkou dobu se z ní získá velké množství kvalitních bílkovin. Lze ji nazvat jako „rostlinné maso“. Sójové boby jsou velké 8 – 10 mm a rostou v podobných luscích jako hrách.

Proč by sója měla zaujímat přední místo v našem jídelníčku?

  • Vysoký obsah bílkovin – jako jediná luštěnina obsahuje úplnou bílkovinu – zastupuje všechny aminokyseliny, které jsou lehce stravitelné a vstřebatelné
  • Obsahuje nenasycené mastné kyseliny (tuky), které pomáhají snižovat cholesterol v krvi
  • Obsahuje malé procento škrobu, je proto vhodná i pro diabetiky
  • Obsahuje 9,3% převážně rozpustné vlákniny, která podporuje vyprazdňování střev a snižuje hladinu cholesterolu v krvi
  • Minerály:
  • - železo -  5x více než maso, jeho využití se zvýší příjmem vitamínu C
  • - fosfor
  • - hořčík – reguluje vysoký krevní tlak
  • - draslík - reguluje vysoký krevní tlak
  • - vápník
  • - měď
  • - zinek
  • mangan
  • NEOBSAHUJE SODÍK , který způsobuje zadržování tekutiny v pojivových tkáních.

 

  • Vitamíny: B1, B2, B6 a E, je chudá na C a A.

 

Ostatní významné látky obsažené v sóje:

 

  • Izoflavony (fytoestrogeny) – jedná se o ženské rostlinné hormony, působí jako estrogeny ale bez vedlejších účinků. Tyto látky nejsou však obsaženy v sójovém oleji.
  • Fytosteroly – zabraňují vstřebávání cholesterolu z potravy a tím snižují jeho hladinu v krvi
  • Kyselina fytová – neutralizuje působení karcinogenů ve stravě (naleznete ji i v otrubách)

SÓJA A ŽENY

  • Pomáhá udržovat hormonální rovnováhu v těle a tím:
  • Reguluje menstruační cyklus zvláště u žen v přechodu
  • Zmírňuje nepříjemné projevy menopauzy – je nutné sóju konzumovat pravidelně a navíc výrobky, kde jsou izoflavony obsaženy nejvíce – tofu, sójové mléko, sójová mouka, proteinový extrakt. Je lepší zařadit sóju do jídelníčku, než konzumovat hormonální léčbu. Sója navíc působí příznivě na kosti a srdce, ale má i protirakovinové účinky.
  • Snižuje riziko karcinomu prsu – zde tofu působí jako ochranný faktor před i po menopauze

 

SÓJA A MUŽI

Fytoestrogeny obsažené v sóji mají stejné vlastnosti jako estrogen, ale bez vedlejších účinků, jsou vhodné i pro muže. Jejich pravidelná konzumace snižuje:

  • Rakovinu prostaty
  • Infarkt myokardu – zlepšují zdraví srdce a cév
  • Zvýšený cholesterol
  • Arteriosklerózu – kornatění tepen
  • Trombózu – zabraňuje tvorbě trombinu a snižuje přílnavost krevních destiček.
  • Osteoporózu – díky nadměrné spotřebě živočišných bílkovin dochází k nadměrnému vylučování vápníku močí. Proto nahraďte živočišné bílkoviny rostlinnými. Proteiny ze sóji zabraňují vylučování vápníku močí a zvyšují mineralizaci kostí a jejich hustotu.
  • Selhávání ledvin – bílkoviny ze sóji nenarušují funkci ledvin, naopak, dochází k jejich posilnění a regeneraci

SÓJA A DĚTI

Sója poskytuje dětem vysoce kvalitní bílkoviny, a slouží v případě, kdy:

  • Dítě provází dlouhotrvající průjem provázený nedostatečným vstřebáváním a podvýživou
  • Dítě má alergii na laktózu
  • Dítě má kožní alergie, vyrážky, atopickou dermatitidu, astma a ostatní dětské alergické reakce

SÓJA A GENETICKÁ MODIFIKACE (GM)

Genetická modifikace sóji znamená, že se mění DNA sóji, která se v zemích EU používá pouze jako krmivo pro hospodářská zvířata. Tato GM sója ovšem nesmí být škodlivá pro člověka, ani pro přírodu. Jelikož se zvyšuje spotřeba masa (bohužel) a snižuje se množství zemědělské půdy na pěstování krmiva, je nutné zvyšovat výnosy krmných obilovin pomocí genetické modifikace. Účelem je např. zvýšit odolnost sóji proti suchu či škůdcům. V České republice se nesmí GM sója používat při výrobě v potravinářském průmyslu. Jiné státy, napři. Amerika, Austrálie mají jiné normy pro používání GM sóji, proto si dávejte pozor na zemi původu sójových výrobků. 

Sója se může použít jako luštěnina v teplých nebo studených pokrmech, tvoří náhradu kravského mléka a sýrů.

Ochutnejte sójový nápoj, tofu, tempeh, sojanézu, muso, sójový olej, alaburky a řadu dalších výrobků, kde tvoří základ sója.

KAŽDODENNÍ KONZUMACE SÓJOVÝCH VÝROBKŮ SNIŽUJE RIZIKO VZNIKU KARCINOMU PRSU, TLUSTÉHO STŘEVA, KONEČNÍKU, ŽALUDKU, PROSTATY A PLIC.

Negativní vlastnosti sóji

  • Vytváří kyselinu močovou, není to ovšem riziko, pokud naše strava je bohatá na zeleninu, která moč alkalizuje a ulehčuje její vylučování.
  • Jako všechny luštěniny obsahuje toxické látky, které se likvidují namočením ve vodě a následným vařením, kvašením, klíčením
  • Má nedostatek vitamínu B12
  • Má nízký obsahu vitamínu C a provitamínu A
  • Prach ze sójových bobů může u citlivých jedinců vyvolat alergie
  • Slupka sójových bobů, stejně jako ostatních luštěnin, obsahuje oligosacharid, který zapříčiňuje plynatost (proto je nutné namáčení přes noc a následné propláchnutí a vaření).

 

Co lze ze sóji koupit v obchodech se zdravou výživou, kromě samotných sójových bobů ?

 

  • Sójové mléko
  • Sójovou smetanu tekutou i sušenou
  • Sójové sušené maso
  • Sójové vločky
  • Sójový olej – je lehce stravitelný, obsahuje přírodní lecitin, který je cenný pro mozkové a nervové buňky. Působí jako rozpouštědlo i prevence žlučových kamenů, doporučuje se diabetikům a při kožních problémech – ekzémech.
  • Tofu – vyrábí se z fermentovaného sójového mléka
  • Tempeh
  • Muso
  • Sojanéza
  • Shoyu – sójová omáčka, vyrábí se z fermentovaných sójových bobů a pšenice (obsahuje proto lepek)
  • Tamari omáčka (bezlepková) – pouze z fermentovaných sójových bobů, má výraznější chuť a tmavší barvu. Obě omáčky se používají k dochucení pokrmů – salátů, teplé zeleniny, masa a „čínských“ jídel. Přidávají se ke konci vaření, aby se nezničila cenné látky a nevytratila se delikátní chuť.
  • Sójová mouka - Příznivě působí na nervovou soustavu.
  • Přidáním 3-5 % sójové mouky do pečiva můžeme nahradit vejce a prodloužit tak jeho trvanlivost a zvýšit kyprost.
  • Mouku lze použít k přípravě vegetariánských pokrmů, zahuštění omáček, případně nahradit až 1/3 klasické mouky při přípravě lívanců.
  • Odtučněná mouka obsahuje pouze 1% tuku.
  • Sójová mouka neobsahuje lepek, proto ji nelze použít na klasické moučné pokrmy.
  • Sójové boby mají po uvaření oříškovou chuť, lze je použít do salátů, na sójový guláš, jako zavářku do polévky. Sójové boby je dobré namočit přes noc a poté vařit alespoň 3 hodiny. V tlakovém hrnci necelou hodinu. Můžete je uvařit do zásoby, zamrazit a v případě potřeby sáhnout po mražených.