SEZAM

SEZAM – DAR PŘÍRODY

Sezam pochází z Indie, sezamová semínka jsou pro svoji oříškovou a nasládlou chuť oblíbená v asijské kuchyni, ale nesmí chybět ani na našem stole, protože patří mezi vůbec nejzdravější semínka. V prodejnách zdravé výživy naleznete sezamová semínka natural (včetně slupky), bílá a černá. Z pohledu tradiční čínské medicíny má vztah k ledvinám, játrům, slezině - slinivce a plicím.

Proč? Naleznete v nich:

  • Vysoký obsah organického vápníku (více než v mléce), hořčíku a fosforujsou prospěšné jako prevence a léčba osteoporózy a zlomenin kostí, léčba chrupavek, páteře – bolesti zad a zubů
  • Vysoký obsah vitamínu B1 a B3, hořčíku a fosforu – kombinace skvělá a prospěšná na nervy
  • Zinekzvyšuje imunitu
  • Železo – vhodné při chudokrevnosti
  • Mangan – podporuje činnost mozku

Sezamová semínka jsou prospěšná:

  • Zejména pro sportovce, studující a těžce pracující
  • A velmi přínosná při léčbě nemocí srdce a cévního oběhu
  • Podílí se na zvýšení imunity a zlepšení látkové přeměny
  • Jsou prospěšná pro těhotné a kojící ženy – pozitivně ovlivňuje tvorbu mléka, pomáhají při těhotenské nevolnosti
  • Při chudokrevnosti
  • Pomáhají při nevolnosti a pocitu na zvracení

 

Sezamové semínko má ze zmiňovaných látek právě vysoký obsah železa, proto mezi skupiny, kterým pomáhá jeho zvýšená konzumace, patří ženy a pacienti s anémií (chudokrevností). Ženám se doporučuje rovněž jeho konzumace v období menopauzy, kdy zmírňuje pocity návalů a pocení. Dále, díky jeho složení, sezamové semínko prospívá srdci a cévám a rovněž podporuje lepší obranyschopnost organismu. Prospívá rovněž i vlasům, nehtům a kůži pro obsah látek, jako jsou například zinek, beta karoten či vápník. Konzumace semínka pomáhá zvlhčovat střevní sliznici, což pomáhá při zácpě. Všeobecně je doporučován pro jeho všestranné působení sportovcům či pacientům při rekonvalescenci po nemoci a dalším.

Černý sezam má výraznější chuť než sezam světlý. Pro jeho "chladivý" účinek by ho měli konzumovat také lidé "horkokrevní" - nadměrně se potící, hyperaktivní, se sklonem k vysokému tlaku, srdečním onemocněním a mozkovým příhodám.

Co vše se ze sezamu vyrábí?

  • Chalva – jsou to pražená a drcená semínka promíchaná s medem, mohou se přidat i pistáciové oříšky, mandle či sušené ovoce.
  • Gomasio (gomačio) – jsou to pražená sezamová semínka se solí a poté rozdrcená. Poměr semínek a soli je 20 – 25 dílů semínek a 1 díl soli. Záleží, zda se připravuje pro děti či dospělé. Používá se ke kořenění rýže, zeleniny nebo vařených brambor. Podporuje trávení a vstřebávání živin ve střevech, posiluje nervy. Je vhodné při odnaučování nadměrného solení.
  • Tahini – sezamové máslo – je to pasta připravená z rozdrcených sezamových semínek. Můžete jej používat místo másla, do pomazánek, moučníků, na palačinky, nebo jen mlsat lžičku, když je chuť na něco dobrého, sladkého. Zlepšuje kvalitu kůže, sliznic, nehtů a vlasů, posiluje imunitu.
  • Sezamový olej – má velmi jemnou chuť, má vysoký bod záhřevu, je vhodný tedy i do teplé kuchyně ale rovněž do studené na saláty. Obsahuje velké množství lecitinu, který posiluje paměť, snižuje hladinu cholesterolu, uklidňuje trávicí ústrojí, léčí kožní nemoci, průjem a zácpu. Je vhodný pro diabetiky. Je lehce stravitelný, působí protizánětlivě a doporučuje se i pro děti.
  • Sezamová mouka - Při přípravě semelou sezam na jemnou mouku pak z ní bez chemikálií, mechanicky vylisují olej. Tímto procesem snížíme u mouky nejen obsah oleje ale i obsah omega 6 nenasycených mastných kyselin a tím se může bezpečně použít na pečení, protože při pečení se neuvolňují nebezpečné látky. Je vynikajícím zdrojem kalcia, magnézia, zinku a železa.

Použití: Je stejně vhodná pro pečení a zhušťování, neboť absorbuje hodně tekutin a tuků. Můžeme z ní připravit placku, chléb, muffin, zákusky, máslově-ovocnou kaši, i obalovat maso nebo zeleninu. Nahrazuje tedy běžnou mouku nejen na pečení.

V kuchyni sezam můžete použít jako oříšky, pečivo můžete před pečením potřít vajíčkem a posypat semínky, upražená jsou výborná na krémové polévky a saláty, dají se použít i na vysypání formy při pečení sladkých nebo slaných moučníků, můžete v nich obalit maso či zeleninu a orestovat.

Trochu inspirace naleznete v záložce RECEPTY