SEITAN

Seitan – cenná rostlinná bílkovina, alias „PŠENIČNÉ MASO“

Seitan je rostlinná bílkovina z pšeničné mouky. Pšenice obsahuje asi 10% bílkovin – zdroje lepku. Lepek ve spojení se škrobem je pro náš trávící systém poněkud problematický, hůře stravitelný. Seitan se vyrábí jednoduchým vyplavením škrobu z pšeničné mouky rozmíchané s vodou (postup na výrobu naleznete v záložce Recepty). Pokud jej ale upravíme jako bílkovinný koncentrát - nazvaný seitan, jeho trávení probíhá převážně v žaludku. Takto upravený lepek je velmi výživný a snadno stravitelný.

Nutriční složení seitanu napovídá, že je ideální k večeři, kdy velká potřeba bílkovin a zároveň minimum cukrů a tuků je téměř nutná.

100g seitanu natural obsahuje:

565 KJ

21,3 g bílkovin

8,2 g sacharidů, z toho 2,7 g cukrů

1,7 g tuků rostlinných

Seitan lze upravovat stejně jako maso, jen doba úpravy je kratší. Seitan si můžete vyrobit doma sami nebo zakoupit v obchodech se zdravou výživou již hotový: seitan natural, který upravujeme jako maso na svíčkovou, vepřovou pečeni, guláš…. Výborný je pak seitan speciál, který je již upravený na kousky a ochucený. Patří mezi nejchutnější výrobky ze seitanu - používá se na ražniči, guláše, na špíz, speciality se zeleninou…. Dále se pak dají koupit již hotové seitanové karbanátky, řízky, seitánky, seitan se zeleninou - jako polotovar. Seitan tedy můžeme upravovat stejně jako maso, dle fantazie a zvyku – péct jej, dusit, smažit….

V obchodech se zdravou výživou se dá koupit hotové jídlo připravené ze seitanu, zavařené ve sklenici, např. výborná Svíčková omáčka ze seitanu, Segedínský guláš, Drštková polévka, Seitan na houbách atd. Tyto polotovary jsou velmi šikovné na dovolenou, nebo potřebujete-li rychle připravit lehký oběd či večeři. A věřte, že většina lidí, včetně mužů nepozná, že se nejedná o „pravé, živočišné maso“.

 

Seitan  není vhodný pro bezlepkovou dietu.

Co je to vlastně lepek?

Základním zdrojem lepku je mouka (nejběžnější mouka pšeničná, ječná nebo žitná). Pokud rozemeleme celá obilná zrna, mluvíme o celozrnné mouce. Naproti tomu běžně prodávaná bílá mouka hladká, polohrubá a hrubá obsahuje pouze rozemleté obilné jádro – bílek. Bílek je tvořen z větší části škroby a asi z 12% bílkovinami. A právě tato bílkovina je zdrojem lepku (glutenu). Ale i lepek je složeninou dalších dvou bílkovin. V případě pšenice jde o dvě bílkovinné části, a sice gliadin a glutenin, u ječmene je lepek složen z hordeinu a gluteninů a u žita jde o směs sekalinu a gluteninů.

 

Jak si vyrobit seitan a recepty „co s ním“ naleznete v záložce RECEPTY