PŠENICE

 

PŠENICE – PLNOHODNOTNÁ OBILOVINA

Pšenice patří mezi královny obilovin, a to jednak díky tomu, že poskytuje potravu většímu počtu obyvatel planety než kterákoliv jiná plodina a pak také díky tomu, že obsahuje všechny potřebné živiny. Chybí jí pouze vitamín C a B 12, který je obsažen pouze v živočišných potravinách.

Speciálním druhem pšenice je špalda a semolina. Špalda byla v naší zemi za doby totality zapomenuté zrno, díky tomu neprošla etapou zvyšování výnosů a to různými způsoby. …

Špalda vyniká svojí chutí a vůní, která je výraznější a trochu oříšková. Celé zrno špaldy je vhodné jako příloha místo rýže, na rizoto, mleté do karbanátků..

Špaldové kroupy – kernoto – mají jemnou chuť než celé zrno, rychleji jsou uvařené a lépe stravitelné. Mohou se použít do polévky, do salátu, v kombinaci se zeleninou, houbami, ale i na sladko – se skořicí, jogurtem a ovocem – sušeným, čerstvým nebo kompotovaným.

Pšenice Špalda obsahuje kvalitní proteiny, stimuluje imunitní systém, chrání proti infekcím, neobsahuje cholesterol, je prospěšná pro srdce, podporuje trávení, činnost střev a působí preventivně proti rakovině. Oproti pšenici je lépe stravitelná a nepřijímá tolik škodlivých látek z okolního prostředí, jako klasická pšenice.

Pšenice Semolina je speciální druh, určený převážně na výrobu těstovin. Je tvrdší, proto se těstoviny nerozvaří a zachovávají si tím nutriční hodnoty.

Zapomenutým druhem je pšenice "jednozrnka", která jednak neprošla "pesticidovou revoluci" a proto Vás překvapí svojí původní, charakteristickou  chutí a vůní. Stejný zdravý osud potkal i pšeničné zrno Kamut - informace najdete pod písmenem K.

Dalším druhem pšenice je Kernotto, které je pražená na slunci a má lahodnou ořechovou chuť. Další skvělá příloha ale i základ na pečivo.

Klasická pšenice obsahuje až 90% proteinů, a to gluteinu a gliadinu. Je to výhoda či nevýhoda?

Ty po smíchání s vodou vytvoří mazlavou hmotu – LEPEK (gluten). Gluten způsobuje kynutí těsta, a to tak, že při kvasném procesu vzniká oxid uhličitý.

Nevýhoda Glutenu:

  • U některých jedinců způsobuje alergické reakce a stojí u zrodu celiakie, což je zánětlivé onemocnění tenkého střeva, které se projevuje průjmem, křečemi v břiše, únovou…
  • Je neplnohodnotný protein, jelikož obsah lysinu nestačí k pokrytí potřeby těla.

 

Kvalita proteinu se zvýší, když se pšenice a výrobky z ní kombinuje s luštěninami nebo mléčnými výrobky, které chybějící lysin doplní.

 

Abych ale pšenici neurážela, je prospěšná i pro zdraví, a to:

  • Jako důležitý zdroj vlákniny – celozrnná mouka nebo otruby
  • Význam mají především pšeničné klíčky a olej z pšeničných klíčků

 

 

Lahodné pšeničné klíčky:

  • obsahují výrazné množství lysinu a navíc v prvotřídní kvalitě
  • vitamíny B1, B2 a B6, niacin a kyselinu listovou
  • vitamín E – silný antioxidant
  • Fosfor, hořčík, železo
  • Enzymy
  • Octacosanol – zvyšuje odolnost proti únavě a fyzickou výkonost

 

Čím nám klíčky pomáhají?

  • Porucha nervové soustavy – vitamíny sk. B, proti stresu, depresi, nervozitě, únavě
  • Neplodnost mužů a žen – vitamín E
  • Hyperlipidemie – nadbytek tuků v krvi
  • Rakovina, srdeční onemocnění – díky antioxidantům
  • Cukrovka – vitamín B1 a E
  • Při zvýšené potřebě živin – pro sportovce, studenty, těhotné, kojící, psychicky pracující

 

Jako prevence poslouží 2 – 4 lžíce klíčků ke každé snídani, např. vmíchat do jogurtu nebo nasypat do kaše. Nemusí se se vařit!

 

Výborný je i OLEJ Z PĚNIČNÝCH KLÍČKŮ

  • Obsahuje koenzym Q10
  • Vitamín B, E a D
  • Podporuje srdeční činnost a srdeční rytmus, upravuje krevní tlak
  • Podporuje mužskou potenci
  • Snižuje hladinu kyseliny močové v kloubech
  • Zevně se doporučuje na bolavé klouby, které se po namazání překryjí teplým zábalem.

 

Recepty na dobroty z klíčků a z pšeničné mouky v kombinaci s pohankovou najdete v záložce RECEPTY