POHANKA

 
 

POHANKA  –   Obilnina s léčivými účinky

Pohanka pochází z jihozápadní Číny. Existují dva druhy pohanky – pohanka setá – má hnědé zrno a pohanka tatarská – má zrno zelené. Oba druhy jsou bohaté na:

  •  Minerály- vápník, železo, hořšík, fosfor, draslík, měď, mangan, zinek
  •  Vitamíny -  skupiny B, vitamín E a C
  •  Cenné aminokyseliny (bílkoviny)
  •  Vlákninu
  • Lecitin a rutin. Ten příznivě působí na pružnost cévního systému, podporuje zdravé srdce a krevní oběh. Nejvíce rutinu obsahují květy pohanky, potom listy a nakonec zrno. Pro zdraví je tedy vynikající čaj z listů a květů.
  • Cholin – který slouží k obnově jater.
  • Pohanka ovlivňuje imunitu, snižuje cholesterol a pomáhá diabetikům.

 

Pohanka je odolná vůči škůdcům, proto se nemusí při pěstování ošetřovat pesticidy, což je její velká přednost.

Pohanka neobsahuje lepek, je tedy vhodná i pro celiatiky.

Pohanka usnadňuje léčbu hemeroidů, křečových žil a bércových vředů, ukladňuje žaludeční a dvanácterníkové vředy. Odbourává cholesterol v krvi, snižuje jeho vstřebávání z potravy, čímž snižuje riziko mozkové mrtvice a srdeční příhody. Rovněž pomáhá při praskání žilek v oku a zvýšené krvácivosti.

V obchodě můžete dostat pohanku zrno, lámanku, kroupu, mouku, vločky, kaši, krupici, těstoviny, pohankový čaj a nakonec slupky, které jsou vhodné a zdravé jako výplň polštářů.

Pohanka po uvaření má osobitou chuť, můžete ji podávat jako samostatnou přílohu, např. místo rýže. Výborná je i v kombinaci a červenou čočkou, kde ji po společném uvaření můžete použít na pomazánku, karbanátky nebo přidat do zeleninových placiček.

Pohanku lámanku nemusíte vždy vařit. Stačí ji namočit asi na 8 hodin, nejlépe přes noc, ráno přimíchejte trochu kokosu, nepraženého kakaa, oříšků, sušených švestek, přislaďte sirupem, ozdobte banánem a máte skvělou snídani, navíc poznáte pravou chuť pohanky.

Pár nápadů naleznete v záložce RECEPTY