OŘECHY

 

Ořechy – pro zdravé srdce i mozek

Ořechy jsou semena stromů, a proto obsahují všechny živiny potřebné pro růst nové rostliny, stejně tak jako pro růst našeho zdravého těla.

(Arašídy – burské oříšky -  rostou pod zemí, patří mezi luštěniny a ne mezi ořechy).

Ořechy jsou bohatým zdrojem energie, která vychází převážně ze zdravých nenasycených tuků. Ořechy snižují hladinu cholesterolu a riziko infarktu, zabraňují vzniku sraženin v cévách, brzdí zánětlivé procesy, zpomalují usazování cholesterolu na stěnách cév a tepen, pokud je jíte místo živočišných tuků.

Vlašské ořechy  - výživa pro mozek – díky pyridoxinu, dále obsahují velké množství omega 3 mastné kyseliny, proto jsou považovány za svačinku prospěšnou pro srdce.

Vlašské ořechy můžete v kuchyni využít v kombinaci se spoustou surovin – se sýrem, ovocem, s mrkví, medem, smetanou, přidat k pečivu, do zmrzliny…

Z vlašských ořechů se lisuje olej, který nejen báječně chutná, ale je nesmírně zdravý a vhodný i pro děti, např. do kaší.

Para ořechy (2 kusy) obsahují denní dávku selenu pro ty, co nejedí moc masa.

Lískové oříšky – působí jako balzám při fyzickém i psychickém vypětí, zvyšují odolnost proti stresu, prevence léčby neurózy, zlepšují paměť, posilují srdce a oběhový systém. Prospívají diabetikům, slouží jako prevence ledvinových kamenů. Obsahují sqalen, který má protirakovinné účinky. Lískové oříšky slouží i k výrobě rostlinného lískooříškového mléka.

Mandle – omlazují a léčí -  obsahují vyvážené množství bílkovin, tuků, vitamínů a minerálů, které jsou vhodné v době rychlého růstu v dětství a dospívání. Díky vysokému obsahu vitamínu B1 stabilizují chuť na sladké, příznivě ovlivňují nervový systém a duševní výkon, posilují paměť a zvyšují koncentraci. Zvyšují vitalitu aktivních lidí a zlepšují výkonnost lidí unavených. Hořčík pomáhá kráse, zaručuje pružné a lesklé vlasy, pevné nehty, zdravou pleť. Z mandlí se vyrábí výborné mléko, vhodné k přípravě pudinků, koktejlů a k přímému použití.

Pekanové ořechy jsou silný antioxidant

Makadamové ořechy obsahují nejvíce mononenasycených tuků na světě vůbec.

Kešu ořechy chrání srdce, působí proti tvorbě žlučníkových kamenů, antidepresivum, zabíjí baktérie zodpovědné za vznik zubního kazu, akné a tuberkulózy.

Piniové ořechy pomáhají při poruchách nervové soustavy, pomáhají lidem, kteří trpí stresem a depresí, pro svoji výjimečnou chuť se dají používat jako koření, např. na posypání rizota nebo zeleninového salátu.

Co obsahují ořechy obecně významného pro zdraví?:

  • Rostlinné bílkoviny
  • Omega-3 mastné kyseliny
  • Selen
  • Vitamín E
  • Vitamíny skupiny B
  • Draslík, vápník, železo, hořčík, zinek

 

Ořechy jsou poměrně energeticky vydatné, proto ani s nimi se to nemá přehánět. Doporučuji hrstku ořechů 5x týdně místo jiné svačinky. Díky vysokému obsahu tuků mohou žluknout, proto je skladujte v chladu nebo v uzavřené nádobě v mrazáku.

 

Rady do kuchyně:

  • jemně nasekané oříšky orestujte na olivovém oleji se strouhankou a vmíchejte je do vařených těstovin
  • oříšky opražte a jemně rozsekejte, oslaďte javorovým sirupem a ozdobte jimi zmrzlinový pohár nebo jogurt
  • zamíchejte ořechové máslo, např. mandlové, do dušené zeleniny nebo masa, zvýšíte tím výživou hodnotu a zvýrazníte chuť
  • najemno nasekané oříšky používejte na obalení smažených rybích filetů nebo drůbežích řízků.