MOŘSKÉ ŘASY

 
 

Zázrak z moře: řasy jsou nejzdravější zeleninou

 

Mořské řasy jsou pomalu rostoucí zeleninou na mořském dně, jsou ohebné a pružné a tyto vlastnosti mohou předat i našemu tělu. Obsahují až 15krát více minerálních látek než zelenina. Řasy a chaluhy můžeme s úspěchem používat jako doplňkovou léčbu u všech nemocí, navíc mají i omlazující a zkrášlující účinky.

Co se týká rostlin, patří mořské řasy (algae) k výživově nejhodnotnějším potravinám. Jejich kořeny se nalézají často až 7000 metrů pod mořskou hladinou, na dně oceánu, v půdě, která je považována za nejúrodnější na světě.

Jejich tělo tvoří jednobuněčná nebo mnohobuněčná stélka. Jejich výhonky jsou hnány k povrchu, kde za pomocí slunce vypučí a vytvoří lístečky. Vyskytují se v oblastech, kde může probíhat fotosyntéza.

Složení fotosyntetického barviva se u jednotlivých druhů liší. V oblastech s dostatkem světla jsou rozšířené zelené řasy (chlorophyta).

 

Červené řasy (rhodophyta) se nalézají na mělčinách, ale i ve 200 metrech pod hladinou, dokáží totiž k fotosyntéze využít i slabé namodralé světlo, které proniká i do velkých hloubek. Dále máme hnědé řasy (chromophyta), například chaluhy, které vytváří v moři rozsáhlé porosty. Mořské řasy vlastně můžeme považovat za zeleninu. Angličané je nazývají seaweed, což v překladu znamená plevel z moře.

Léčivé účinky mořských řas

  • Čistí organismus od toxických látek a od radioaktivity
  • Zlepšují průchodnost cév
  • Jsou zdrojem organického jódu, který nemůžeme pokrýt naší běžnou stravou
  • Díky obsahu lehce stravitelných bílkovin neutralizují v těle kyseliny z rafinované stravy
  • Rozpouštějí tuky a hleny a tím snižují hladinu škodlivého cholesterolu
  • Působí díky svému složení jako prevence civilizačních nemocí
  • Na náš organismus působí zásadotvorně

 

 

Základní rozdělení mořských řas:

Mořské řasy dokonale zásobují organismus cennými látkami. Každý druh však působí léčebnou silou v jiné oblasti.

NORI

Nori řasy rostou v zálivech u pobřeží, kde je menší obsah soli ve vodě. Pěstování je poměrně náročné, vyžaduje kvalitní setbu, čisté prostředí, stabilní teplotu a správné období sklizně. Sběr probíhá ručně, suší se na slunci na tenkých listech papíru.

V těle pomáhají díky bílkovinám a vitamínům B, A, C:

  • Snižují hladinu cholesterolu
  • Zlepšují trávení těžkých jídel
  • Působí proti množení choroboplodných zárodků v organismu

 

V kuchyni jsou vhodné k okamžité spotřebě, nemusí se namáčet ani vařit, stačí je nasypat do jídla hned po uvaření, mohou nahradit např. v polévce pažitku nebo petrželku. Chuťově jsou od české zeleniny k nepoznání.

V Asii bývá tato řasa servírovaná hlavně k jídlům připravovaným na oleji. Nori se před použitím praží nad plamenem tak, že se s řasou pohybuje a sleduje se, jak se její barva mění na krásně zelenou. Jednodušší verze je koupit si již opraženou "sushi-nori", ze které se dají rovnou točit sushi rolky. Prodává se v tenkých lisovaných plátech, které jsou už z výroby často opražené a připravené k použití. Můžeme do nich balit sushi, ale i tofu či zeleninové směsi a pak je podlité pečeme v troubě.

Plátky řasy nori nám mohou posloužit i jako náplast. Místo abychom používali dezinfekci, převážeme si krvácející ránu proužkem řasy a necháme ji asi půl hodiny působit.

 

Dulse

Dulse roste na skalnatých pobřežích v turbulentních vodách kolem spodní hranice přílivu Atlantiku. Řasy jsou malé,  15-30 cm dlouhé a mají tenké, měkké vějířovité listy. Sklizeň probíhá v květnu až říjnu. Rostliny se trhají ručně, pak jsou sušeny na slunci a větru.

Dulse a naše zdraví:

  • Díky vysokému obsahu železa, vápníku, hořčíku, fosforu a jódu výrazně posilují krev a cévy.

 

Tuto řasu musíte na 10 minut namočit a poté ji přidat do polévky nebo omáčky a ještě asi 10 minut povařit. Pokud máte dulse vločky, stačí je přidat do jídla těsně před koncem úpravy. Můžete je přidat do polévky, salátů nebo s nimi posypat chléb s máslem.

 

Wakame

Wakame je dlouhá řasa rostoucí u ostrova Hokkaidó. Sklízí se tam od února do června pomocí dlouhých háků. Potom se namáčí do vařící vody a pak do studené a nakonec se suší.

Wakame a naše zdraví:

Díky vysokému obsahu vlákniny, bílkovin, hořčíku, jódu, vápníku, sodíku a železa

  • Čistí krev
  • Upravuje krevní tlak
  • Pomáhají při zvýšení viskozitě krve
  • Jsou vhodnou prevencí a následnou podpůrnou léčbou při rakovině.

Wakame v kuchyni:

Wakame mají příjemnou chuť, téměř bez rybího aroma. Kousek řasy opláchněte, a namočte do studené vody. Po 10 minutách změkne a může se krájet a dát povařit na posledních 5 minut např. do polévky, omáčky, k těstovinám, luštěninám či obilovinám (bulgur, pohanka, amarant …). Rovněž ji můžete přidat bez vaření do pomazánek či čerstvých salátů.

Hijiki 

Hijiki patří mezi nejoblíbenější řasy. Čerstvá řasa má hnědou barvu, ale usušením přechází do černé. Hijiki je japonská tradiční přísada používaná v polévkách a omáčkách. Tato řasa se divoce vyskytuje při pobřeží Japonska, Číny a Korei.

 

Hijiki a naše zdraví:

Díky vysokému obsahu vápníku, železa, hořčíku, jódu, zinku, sodíku, vitamínů, bílkovin  a vlákniny

  • Výrazně zvyšuje obranyschopnost organismu
  • Pomáhá krásné pleti, vlasů, nehtů

 

Hijiki v kuchyni:

Řasu namočíme a vaříme 25 minut. Můžeme ji použít do polévek, zeleninových směsí, k masu nebo do pomazánek.

 

 

Arame

Arame roste v Pacifiku. Má hnědé lístky, které sušením zčernají. Lístky mají tvar vějíře, který je asi 30 centimetrů dlouhý a 4 centimetry široký. Tato řasa se sbírá ručně od května do srpna. Potom se sedm hodin vaří a suší na slunci.

Arame a naše zdraví:

Díky obsahu jódu, vápníku a železa

  • Snižuje krevní tlak
  • Snižuje cholesterol
  • Prevence cévních a srdečních chorob

Arame v kuchyni:

Arame je vhodná při začátcích s řasami v kuchyni, poněvadž nemá výraznou chuť ani aroma rybího zápachu. Může být i vhodným doplňkem obilninových a luštěninových jídel, díky ní se stanou mnohem stravitelnějšími. Je také vhodná do salátů. Pokud jí vaříme v polévce, neměla by v ní zůstat déle než 10 minut, protože jinak by přehlušila ostatní chutě. Jako koření se používá usušená v troubě a rozdrcená na prášek.

 

Kombu

Řasa kombu je hlubokomořská zelenina rostoucí v čistých, chladných, severních vodách. Obsahuje nejvíce jódu, proto ji Číňané po staletí používají jaké lék na problém se štítnou žlázou. U nás je známá také pod názvem kelp. Kombu tvoří tvrdé lístky, jsou široké 3 centimetry a dorůstají délky 5-10 metrů. Po usušení mají tmavě zelenou barvu.

 

Kombu a naše zdraví:

Díky obsahu kyseliny algináové, která není stravitelná

  • Působí jako čistička našich střev
  • Odvádí toxiny a usazeniny a ochraňuje naše tělo od vstřebávání těžkých kovů
  • Snižuje cholesterol v krvi
  • Chrání před vysokým krevním tlakem
  • Zvyšuje vitalitu, dlouhověkost, inteligenci a čistou mysl.

 

Kombu v kuchyni:

Kombu potřebuje vařit déle než ostatní řasy, přibližně jednu hodinu. Je vhodné ji konzumovat, až když je úplně měkká, poněvadž jen tak z ní bude mít náš organismus užitek. Výborné je řasu rozlámat na kousky o velikosti poštovní známky a vařit společně s luštěninami nebo rýží natural, protože změkčuje vlákna ostatních potravin a usnadňuje tak jejich stravitelnost. Vaří-li se v polévce, nesmí v ní zůstat příliš dlouho, maximálně 10 minut, jinak by přehlušila ostatní chutě.

 

Jako koření se používá usušená v troubě a rozdrcená na prášek k ochucení polévek, masa, omáček a salátů. Kombu můžete v prodejní síti koupit jako "tororo instant kombu", což je řasa usušená na slunci, naložená v rýžovém octě a rozdrásaná na vlákna. Tu pak již stačí rozpustit v uvařeném jídle či polévce a je hotovo. To už zvládne i úplný začátečník.

 

 

Agar

Vodní řasa agar (také agar-agar) roste v hloubce kolem 80 metrů ve tvaru nádherných barevných kapraďových vějířů nebo opeřených stébel. Agar (neboli kanten) pochází z mořské řasy tengusa. Vzniká z rostlinných slizů, agarofytů. Japonci a Číňané ji používali k léčebným účelům již před dvěma tisíci lety.

 Agar a naše zdraví:

  •  působí v organismu protizánětlivě
  • neutralizuje jedy ve střevech 
  • účinkuje jako mírné projímadlo
  •  vysoký obsah vlákniny v agaru snižuje cholesterol v krvi.

 

Agar v kuchyni:

Agar je čistě rostlinného původu, má neutrální chuť, je bez zápachu a barvy. Již při nepatrné koncentraci je řasa schopna vázat vodu nebo jiné tekutiny. Pouhý 1% roztok agaru vytváří pevný gel. Používá se jako velmi výživný želírovací prostředek pro zahušťování pudinků, dezertů, zmrzlin, omáček, marmelád či polev. Je čistě rostlinného původu a neobsahuje přebytečné kalorie. Agar se prodává ve formě prášků, tyčinek, vloček a pruhů. 

 

Velkou předností agaru před tradiční potravinářskou želatinou ze zvířecích šlach a kostí je, že má 8krát větší želírovací schopnost, nerozpouští se tak rychle a vyznačuje se i mnohem jemnější strukturou. Agar je výborný do letních ovocných dezertů, v zimě se zase hodí na výrobu kořeněných zeleninových aspiků. Základní poměr na vaření agaru je 10 gramů vloček či prášku na 1 litr tekutiny. Použijeme-li nejkvalitnější agar v pruzích, dáváme jeden celý pruh na ¾ litru tekutiny. Agar povaříme zhruba 5 minut, vzniklá tekutina sice bude řídká, ale během chladnutí spolehlivě zatuhne.