MISO

 
 

MISO – tajemství chuti

Miso přeloženo do češtiny znamená pramen chuti.

Než začnete číst o misu, vysvětlím Vám velice stručně a laicky proces fermentace, který je základem při výrobě misa.

Fermentace, česky kvašení, je proces, při kterém se, v případě misa, sójové boby, rýže a ječmen postupně přeměňují za účasti enzymů (fermentů) na jednodušší látky.

Cílem procesu fermentace v potravinářství je především zvýšení nutriční hodnoty potraviny, lepší stravitelnost a pro tělo vyšší využití především bílkovin, dále vznik trávicích enzymů a prodloužení trvanlivosti, tedy i jako náhrada konzervačních prostředků.

Miso patří k tradiční japonské kuchyni, má charakteristickou sytou chuť a barvu. Misa existují 4 druhy: sójové, z bílé rýže, z hnědé rýže a ječmenné.

Konzumaci Misa je důležitá pro naše zdraví, protože:

  • Snižuje cholesterol
  • Zlepšuje kvalitu krve – alkalizuje ji, proto je vhodné pro lidi s leukémií a anémií
  • Odvádí těžké kovy z těla
  • Snižuje riziko nádorových onemocnění
  • Posiluje imunitu – je to silný antioxidant
  • Zlepšuje trávení
  • Vyrovnává nízký tlak
  • Stimuluje funkci žlučníku a slinivky
  • Obsahuje velké množství železa

 

Miso je vhodné i pro vegetariány, vegany a bílé miso pro děti od 6 měsíců.

 

 

Miso je velice zajímavé dochucovadlo, protože nám při správné úpravě dokáže doplnit velké množství minerálů do našeho organismu a tím posílit imunitní systém a pomoci kvalitě života. Používá se na zvýraznění chuti, tedy v malých dávkách. Aby se zachovaly všechny biologicky aktivní látky, přidáváme miso až ke konci tepelné úpravy jídla, již nevaříme, aby se nezničily enzymy.  Přidává se do polévek, luštěninových jídel, na ochucení omáček, pomazánek atd. Miso rozpustíme v trošce vody nebo vývaru a přidáme do jídla pouze prohřát. Varem by se změnila jeho svěží chuť, zničí se potřebné enzymy a mikroorganismy. Na jednu porci dáváme půl lžičky, při nemoci až 1 čajovou lžičku.

 

 

Jak využít miso v kuchyni?

Miso z bílé rýže – sladké miso

Světlá barva, sladká chuť a krémová konzistence sladkého bílého misa z bílé rýže napovídá jeho použití ve stylu odlehčené kuchyně: je to výborná náhražka mléčných výrobků. Např. zkuste do bramborové kaše zamíchat místo mléka trochu tohoto misa nebo jej přidat i do krémových polévek.

- Zkuste kombinaci tofu se sladkým misem a citronem nebo rýžovým octem, a vyrobit tak chuťově výrazný a zajímavý krém.

- Můžete ho přidat do salátových dresingů a omáček. Jemné bílé miso a rýžový ocet dobré kvality (např. sladký rýžový ocet), vytvoří lahodný krém. Sladké miso v kombinaci se saké nebo s mirinem vytvoří výborný sos pro pečení, opékání na roštu nebo grilované zeleniny a ryb. Sladké miso používáme při slavnostních příležitostech a pro lehké letní vaření.

 Sladké miso obsahuje okamžitě stravitelné aminokyseliny, mastné kyseliny, jednoduché cukry a je relativně málo slané, proto je ideální pro jemnou stravu malých děti. Velmi zředěný vývar s bílým jemným misem je vděčně přijímán dětmi od 6-ti měsíců.

Miso z hnědé rýže, sóji nebo ječmene – tmavé miso

Tmavé, slanější miso je výborné jako základ pro vaření luštěnin, omáček, pečených jídel, zeleniny na páře a polévek. Zkuste tmavé miso v husté zeleninové polévce (např. celer, mrkev, ředkev). Trochu čočky s rýžovým nebo ječmenným misem zahřeje tělo a vydatně ho zásobuje vysoce kvalitními bílkovinami.

Miso polévka a rýže doplněná miskou kvašené zeleniny pickles spolu s šálkem čaje je standardní kombinací v Japonsku. Nebojte se experimentovat v přípravě miso polévek, existuje mnoho kombinací. Dominantní chuť dostaneme pouze z kvalitního nepasterovaného misa. Nezapomínejte, že miso má být přidáno do polévky krátce před koncem jejího varu. Miso v polévce by se mělo jen krátce „překulit varem“, nemělo by se vařit. Vařením miso přichází o chuť a také se s tím vytrácí poměrná část jeho nutriční hodnoty

 

Při problémech s nízkým krevním tlakem se můžeme připravit tzv. miso polévka, nebo-li japonská snídaně. Dává se na šálek vody rovná čajová lžička misa, zalije se horkou vodou, zamíchá a 4 minuty se nechá táhnout. Potom se vypije tento tzv. „ miso bujon“. Je výborný při nedokrvování končetin - dost často dochází k úpravě těchto pocitů už po 3 až 4 dnech, kdy pijeme takto upravené miso. Není to o tom, že si budeme rok každé ráno dělat miso tímto způsobem. Jinak je vhodné zařadit do stravy každý den.