KUSKUS

 
 

Kuskus – velmi zdravý, rychle připravený a chutný pokrm

Kuskus patří mezi těstoviny. Vyrábí se z tvrdozrnné pšenice – semoliny. Ta se nejprve zpracuje na krupici a poté na drobné kuličky. Ty jsou napařeny a vysušeny.  Takhle jednoduše vzniká kuskus. Jako původ kuskusu se nejčastěji uvádějí země Afriky, ale dnes je již rozšířen po celém světě.

Kuskus a zdraví

Kuskus v sobě obsahuje množství uhlohydrátů, vlákniny, bílkovin, vitamínů (B, E), dále vápník, železo a fosfor. Kromě toho obsahuje jen velmi malé množství tuku, takže ho můžete bez problémů řadit mezi redukční a výživné pokrmy, které našemu tělu jen prospívají - o BIO kuskusu nemluvě.​

Druhy kuskusu

Na trhu se můžeme setkat s kuskusem, který se vyrábí z bílé pšenice, která je zbavena obalových vrstev pšenice, a tudíž se přichází o největší množství cenné vlákniny, ale i vitaminů a minerálů. Tento kuskus doporučuji vzhledem k nízkému obsahu vlákniny dětem a lidem trpícím záněty střev. Pro ostatní je zdravější celozrnný kuskus, který si všechny tyto látky zachovává. Vyrábí se totiž z celých zrn, proto obsahuje spoustu cenných látek obsažených právě v obalových vrstvách zrna a také vlákninu. Na trhu objevíte i kuskus různě ochucený, např. sušenými rajčaty, česnekem apod., prodává se jako  Tabouleh.

Příprava kuskusu

Kuskus má jednu neocenitelnou výhodu při přípravě, a to, že se nemusí vůbec vařit. Stačí ho jen zalít horkou vodou, přikrýt talířkem a chvíli počkat než nabobtná. Při nabobtnávání krásně sám změkne. Takovou přípravu lehce zvládnou i dospívající děti a je to rychlá příloha nejen doma, ale i v práci.

Základní způsob přípravy

Kuskus vložte do mísy a zalijte vařící vodou v poměru 1:2 (2 díly vody na 1 díl kuskusu). Po zalití necháme cca 10 minut stát, pročechráme vidličkou, a buď přímo servírujeme jako přílohu, náplň nebo ho můžeme různě dochutit. Kuskus můžete podávat nasladko – např. s javorovým sirupem, ořechy, sušeným nebo čerstvým ovocem, semínky. Lze z něj připravit ranní kaši – stačí jej po spaření promíchat s jogurtem a ochutit ovocem, skořicí, máslem a nebo je spařit horkým mlékem, např. mandlovým. Dobrý je i naslano, po spaření promíchat s kvalitním olejem nebo máslem a nakrájenou zeleninou, sterilovanou kukuřicí, hráškem, bylinkami, posypat sýrem. Toto jídlo může sloužit jako lehčí večeře nebo jako příloha místo těstovin či rýže.

 

Kuskus podle mezinárodní kuchyně

Osvěžující salátek

Změklý kuskus nechejte vychladnout, přidejte do něj čerstvou zeleninu a olivový olej nebo jogurt a salátek je na světě. Samozřejmě do něj můžete přimíchat další suroviny podle chutí.

Na italský způsob

Do kuskusu stačí přidat osmahnuté olivy nebo žampiony, dále česnek, černý pepř, bazalku, oregano nebo tymián. A místo namočení kuskusu ve vodě je ho lepší namočit v zeleninovém bujónu.

Po indicku

Indický kuskus dostaneme, když na pánvi osmahneme česnek, kurkumu, semínka koriandru, kmín a kardamom a pak přidáme červenou čočku nebo hrášek, které v pánvi s kořením uvaříme doměkka. Teprve pak přisypeme kuskus.

Mexický kuskus

Na pánvi osmahneme čili, česnek, trošku koriandru nebo kmínu, přidáme hrášek či fazole a rajčatový protlak + klidně ještě nakrájená rajčata (těch není podle mě nikdy dost).
Do prohřáté směsi pak už jen stačí nasypat kuskus a zalít šťávou z nasekaných rajčat, která do pokrmu zamícháme až před samotným servírováním.

 

A ještě trochu inspirace najdete v záložce RECEPTY