JEČMEN

 

Ječmen – lékař civilizačních chorob

Ječmen pochází z oblasti Himaláje a patří mezi více než 4000 let známé obiloviny. V Tibetu je ječná kaše Tampa hlavní součástí zdravé kuchyně.

V Evropě je hlavní surovinou při výrobě piva a ječné kroupy jsou přidávány do tradičních českých pokrmů – domácí kuba, šoulet, zabíjačka. Vzhledem k výživovým hodnotám a léčivým účinkům je to ale poměrně málo.

Zrno ječmene má vysoký obsah komplexních, tedy pozvolna uvolňujících se sacharidů, bílkovin a mononenasycených tuků. Ječmen obsahuje lepek, ale v menším množství než pšenice či žito.  

Obsahuje vysoký podíl vitamínu skupiny B, vitamín E, které podporují látkovou výměnu a narvy, kyselinu listovou, kyselinu fytovou  a biotin (bývá tak označován vit. B7 nebo H). Z minerálů je významný draslík, vápník, fosfor a kyselina křemičitá (na zdravé srdce a pevné kosti, na vlasy, nehty a kůži) a selen. Díky vysokému obsahu vitamínu B5 chrání před záněty kůže a zabraňuje šedivění vlasů. Důležitý je obsah vlákniny.

Použití ječmene se v kuchyni dost zanedbává. Přitom můžete stravu obohatit o zavářku do polévky, zapečené pokrmy s masem i bez masa, luštěnino-obilné pokrmy, využití mouky na ječmenné lívance, na pečivo, perníčky.

Na trhu najdete ječnou mouku, ječné vločky, ječné kroupy, ječný slad a bezpluchý ječmen BIO celé zrno.

 A proč a na co doporučuji ječmen místo léků?

Ječmen působí v prevenci a léčbě při onemocnění střev, srdce, jater, žaludku a dvanácterníku. Příznivě působí:

  • při žaludečních vředech díky šlemu a při střevních potížích

  • při nemoci kloubů, vaziva a při křečových žilách

  • prevence srdečně – cévních a nádorových onemocnění

  • díky vláknině je potravinou proti zácpě

  • snižuje hladinu cholesterolu

  • pravidelná konzumace ječmene zajistí hebkou a jemnou pokožku

A co si můžete z ječmene uvařit? Kromě původní kaše CAMPA naleznete ještě něco málo ve složce RECEPTY.