JÁHLY

 
 

Jáhly – zbraň proti nemocem

Tato vysoce výživná, bezlepková potravina se získává odstraněním svrchní obalové vrstvy prosa setého. Jako jediná obilnina působí zásadotvorně.  Patří k nejstarším asijským plodinám. Stůl našich babiček se neobešel bez jáhel, které se staly nejen vánoční a velikonoční tradicí, ale neobešly se bez nich ani svatby a obyčejná všední jídla. Postupem času se do kuchyně vloudila rýže, brambory, těstoviny, které z hlediska nutričního složení neobsahují ani polovinu toho, co jáhly, nabité spoustou zdravé energie.

Hodnoty na 100 g jsou následující:

  • 1514 kJ
  • 11 g bílkovin
  • 73 g sacharidů
  • 4 g tuku
  • 8,5 g vlákniny

Nebojte se většího obsahu sacharidů, jednak se jedná o komplexní sacharidy, které vstupují do krve zvolna, ale vysoký podíl vlákniny snižuje vyšší Glykemický index na rozumných 55 – 60.

Jáhly obsahují spoustu minerálních látek: Hořčík, draslík, fosfor, křemík, měď, železo a zinek.

Přítomný hořčík Vám pomůže jako silný antioxidant, který ovlivňuje růst vlasů, nehtů a zachovává zdravé zuby, a to tím, že je „vyztuží“ a navrátí sílu. Stejně tak zachová pružnost kůže a svalů. Obsahuje protizánětlivé látky, urychluje hojení ran, působí při osteoporóze. (Tuto službu Vám poskytnou i ječmenné kroupy, ovesné vločky a otruby).

Díky železu jsou vhodnou potravinou i při anémii.

Díky karotenoidům působí příznivě na zrak.

Z vitamínů jsou významné B1 a B2.

Jáhly jsou lehce stravitelné a zahřívací podle čínské medicíny. Při vaření nevytvářejí sliz, jako např. rýže, proto ji mohou i lidé trpící na zahlenění. Rovněž pomáhají při problémech se slinivkou břišní, žaludkem a slezinou. Způsobují i menší odvodnění.

Komu se jáhly zdají hořké, což může být způsobeno oxidací nenasycených mastných kyselin, doporučuji je před přípravou spařit vařící vodou. Rovněž je vhodné jáhly po načnutí uchovat v uzavřené nádobě v lednici a brzy je spotřebovat. 

 

Z jáhel lze uvařit spoustu zajímavých jídel, kromě snídaňových kaší s ovocem, ořechy a mákem jsou výborné jáhelníky s čerstvým nebo sušeným ovocem, kokosové kuličky, jáhly provoněné bylinkami jako příloha, zavářka do polévky, přidáním do nádivky nebo k mletému masu zvýšíte účinek jídla na Vaše zdraví ….Při vaření jáhel budete potřebovat asi na 1 hrnek jáhel 2 hrnky vody, vaří se asi 15 minut, případnou přebytečnou vodu slijte.

 

Snažte se jáhly zařadit častěji do jídelníčku, při pravidelné konzumaci budete vypadat mladší (hořčík), budete mít více energie a tím i pozitivní myšlení. Jáhly najdete ve formě přílohy, vloček, mouky, křupek a polotovaru na dezert.

 

A pár osvědčených receptů najdete v záložce RECEPTY