IMUNITA

IMUNITA – strážce zdraví

Imunita znamená schopnost organismu bránit se protilátkám pocházejícím jak z vnějšího prostředí, tak z prostředí (z pohledu organismu) vnitřního. V praxi se za protilátky pokládají zejména paraziti, plísně, kvasinky, bakterie, viry nebo nádorové buňky. Imunita je ochráncem a bojovníkem za naše zdraví a likvidátor všeho, co do organismu nepatří a chce nám škodit. Svým chováním jsme schopni imunitu podporovat ale i ničit.

Hlavním orgánem imunitního systému je brzlík a jeho úkolem je naučit bílé krvinky rozpoznávat cizí vetřelce v organismu od buněk organismu vlastních, tyto vetřelce likvidovat a chránit nás tak před onemocněním.

Naše zdraví je přibližně z 20% předurčeno geny, zbylých 80% ovlivňuje zejména životní prostředí, životní styl a stravování.

Oslabení imunitního systému znamená sníženou obranyschopnost organizmu. Snížená imunita se nehlásí specifickým způsobem jasným na první pohled, ale projeví se zpočátku zvýšenou únavou, častějším nachlazením, zimnicí, teplotou, pocením, nechutenstvím a změnou psychiky. Není to nic konkrétního, jen organismus hlásí, že se něco děje.

Imunitu lze rozdělit do dvou skupin:

Vrozená imunita umožňuje prvotní obranu vůči infekci a slouží jako neustále „ostražitý“ strážce v případě náhlého napadení těla. Princip vrozené imunity spočívá v tom, že mnohé „zlé“ bakterie mají na svém povrchu různé typické molekuly, které je imunitní systém schopen rozeznat a zlikvidovat je. Rovněž sliznice a pokožka jsou důležitou bariérou vstupu infekce do organismu a navíc produkují řadu látek, které působí antimikrobiálně.

Adaptivní nebo také získaná imunita vstupuje do hry až v případě, kdy opravdu dojde k infekci organismu. Je zaměřena proti určité konkrétní nemoci. Lze ji získat očkováním, proděláním patřičné choroby nebo choroby jí blízce příbuzné. Může být časově omezena. Organismus si uchová tzv. „paměťový T-lymfocyt“, který je zodpovědný za výrobu specifických protilátek proti patřičnému útočníkovi. Organismus tak může spustit specifickou imunitní odpověď okamžitě po zaznamenání infekce, aniž by předtím musel složitě hledat vhodné buňky k produkci patřičných protilátek.

Proto je nesmírně důležité pomáhat tělu natolik, aby nemuselo sbírat energii na výrobu protilátek v případě napadení těla.

Proč právě nyní je nutné pomáhat posilovat imunitu?

V tomto ročním období, byť jsme na počátku podzimu, dochází k častým výkyvům v počasí. Chvíli je slunečné, pak zas sychravé, vlhké, mrazivé a naše tělo se musí těmto změnám přizpůsobit. Bakterie a viry, které způsobují rýmu, kašel, únavu a nachlazení se šíří velmi rychle a daleko snadněji než např. v létě. Zvlášť riziková je skupina dětí a starších lidí. Děti nemají ještě plně vyvinut imunitní systém a starším lidem chybí dostatek energie, aby rychle zvítězili nad nemocí.

Imunitu čili obranyschopnost je potřeba posilovat po celý rok. Ale začátkem podzimu je vhodné udělat si imunitní kůru, která našemu organismu prospěje. A nejde jen o obranu proti chřipce a nachlazení, při oslabené imunitě nás ohrožují daleko horší choroby, jako je rakovina, alergie, autoimunitní nemoci, srdečně cévní nemoci a žaludeční vředy.

A jak imunitě můžeme pomoci?

Existuje spousta možností, jak imunitu posílit a jsou to postupy naprosto přirozené, které by se pro Vás měly stát naprosto normální a běžné v každodenním životě.

Patří mezi ně čtyři základní:

-          Stravování

-          Pohyb

-          Spánek

-          Klidný život bez stresu

 

Stravování

Všimněte se, že je to opakování stále dokola.  Pokuste se omezit příjem živočišných tuků, vysokotučných mléčných výrobků a mléka, vyřadit konzervanty, tím pádem se vyvarovat nákupu hotových potravin, omezit nebo ještě lépe zcela vyřadit bílý cukr a bílou mouku, zaměřit se na obilniny s nižším obsahem lepku. V tomto období tělu prospěje teplá snídaně, buď kaše, nebo polévka a ne jogurt z lednice a trochu vloček.  Zařaďte do jídelníčku více ovoce a zeleniny (vitamínů C, A, D,B,E)  pokud možno sezónní a domácí nebo v BIO kvalitě. Nebojte se zeleninu tepelně upravit na páře nebo podusit i jako přílohu. Přidejte do jídelníčku luštěniny, celozrnné pečivo a zakysané výrobky.  Na posílení imunity jsou rovněž vhodné citrusy, jablka, brambory, slunečnicová a dýňová semínka, klíčky, mrkev, meruňky, špenát, mořské ryby, para ořechy a inulín. Pamatujte si, že u potravin platí:  je lepší méně, ale kvalitně a že zdraví začíná v břiše.

Pohyb

Naučte se zařadit jakýkoliv pohyb mezi zdravou závislost, bez které nemůžete být. Vyberte si takový sport, který Vám vyhovuje z hlediska času, finančních nároků, kolektivu – každý si určitě svůj najde. Z hlediska imunity je pohyb skrytý účinek, který nevidíte, ale pravidelný pohyb imunita ocení.

Spánek

Pro celkovou regeneraci těla a tím i jednotlivých orgánů je potřeba dostatek spánku, idelálně 7 – 8 hodin. Během této doby si organismus odpočine a imunita se posílí.

Pro zajímavost: podle vědců z Harvardovy lékařské fakulty jednotlivé orgány mají své vlastní hodiny, které fungují zcela nezávisle. Přečtěte si, kdy jaké orgány pracují a odpočívají a nechte je v této době v klidu vykonávat jejich práci.

Kdy orgány pracují a odpočívají

3.–5. hod: Pracují plíce, odpočívá močový měchýř. 
5.–7. hod: Pracuje tlusté střevo, odpočívají ledviny. 
7.–9. hod: Pracuje žaludek, odpočívají cévy. 
9.–11. hod: Pracuje slezina a slinivka břišní, odpočívají tři ohřívače. 
11.–13. hod: Pracuje srdce, odpočívá žlučník. 
13.–15. hod: Pracuje tenké střevo, odpočívají játra. 
15.–17. hod: Pracuje močový měchýř, odpočívají plíce. 
17.–19. hod: Pracují ledviny, odpočívá tlusté střevo. 
19.–21. hod: Pracuje osrdečník a cévy, odpočívá žaludek. 
21.–23. hod: Pracují tři ohřívače, odpočívá slinivka a slezina. 
23.–1. hod: Pracuje žlučník, odpočívá srdce. 
1.–3. hod: Pracují játra, odpočívá tenké střevo. 

 

Stres

Stres, deprese, přepracování, nespavost, vysoký krevní tlak – to jsou nejčastější důvody, proč nemoc přemůže člověka. Lehko se to říká, hůře dodržuje, ale naučte se „vypnout“, vypít si bylinkový čaj, poslouchat hudbu, přečíst si knížku, dojít si na masáž, myslet pozitivně, prostě nechat tělo a mysl odpočnout.

Pokud budete dodržovat těchto pár zásad, nemoci se lépe ubráníte. A pokud Vás přeci jen nějaké chřipka přepadne, uvidíte, že odejde alespoň o pár dní dříve.

 

Pamatujte si: Co lze změnit, změňte, co nelze změnit, neřešte.