HRÁCH

 
 

Hrách – zelené kuličky plné zdraví

Hrách patří mezi luštěniny a už jenom tím je zaručen jeho obrovský význam pro zdraví. Je to zelenina absolutně nenáročná na pěstování, takže kdo má zahrádku, doporučuji jej hned zjara zaset a brzy z léta už baštit. A navíc můžete hrách vysévat postupně celé léto, takže sladký hrášek můžete sklízet téměř nonstop po celé léto. Mladý hrách – cukrový – můžete konzumovat včetně lusků, jelikož jsou velmi křehké a šťavnaté. Dorostlý hrách se musí vylupovat a pro skladování buď zamrazit nebo usušit. A v případě sušení je jednodušší koupit hrách v obchodě.

A proč ho kupovat a vařit a konzumovat? Proč prospívá našemu zdraví a kondici? Proč by ho měli jíst nejen děti, sportovci a vegetariání? Protože:

-          Obsahuje velké množství rostlinných bílkovin – proteinů, podporují tvorbu svaloviny

-          Čerstvý hrách je zdrojem vitaminu C, mocného antioxidantu a bojovníka s volnými radikály

-          Zdroj karotenů, které chrání zrak a stimulují obnovu sliznic

-          Zdroj vitamínů sk. B, hlavně B1 – thiaminu, B2 – riboflavinu a B3 – niacinu. Jsou to vitamíny, které se starají o naše duševní zdraví a pevné nervy, o zdravou pleť, vlasy a pokožku

-          Obsahují velké množství hořčíku, vápníku, fosforu, draslíku a mědi

-          Obsahují nukleové kyseliny, které regenerují, čili omlazují náš organismus.


Kombinace uvedených vitamínů a minerálů působí jako injekce plná energie pro buňky, mozek a nervový systém.

Hrách je důležitý pro děti i vzhledem k tomu, že podporuje tvorbu pevných tkání včetně kostí. Obsahuje i cukry, které jsou zdrojem okamžitě využitelné energie a vlákninu, která zbavuje tělo toxických usazenin a pomáhá snižovat hladinu cholesterolu.


Hrách je sice velmi zdravá a potřebná potravina pro naše zdraví, ale přeci jen jsou situace, kdybychom se mu měli vyhnout. A kdy tedy?

-          Pokud nás trápí zažívací potíže a trpíte plynatostí, ale i ta se dá zregulovat

-          Pokud trpíte dnou, jelikož jako všechny luštěniny obsahuje puriny


A co s hráškem v kuchyni?

Čerstvý hrášek je výborný do salátů nebo jako příloha k rybě nebo masu. Pokud chcete konzumovat hrášek konzervovaný, je lepší mražený než naložený. Sušený hrách nezapomeňte před úpravou namočit do studené vody bez soli, nejlépe přes noc, potom vodu slít a vařit asi 25 – 30 minut s čerstvými bylinkami nebo anýzem. Tím zmírníte i plynatost po jídle i snížíte i puriny.

Hrách můžete využít doslova na 100 způsobů, do salátu, jako přílohu k masu, do polévky nebo na polévku, na kaši, do těstovin, na pesto, do tortil, do omelet, masových rolád, karbanátků, dušený s mrkví.

Pár receptů jak na něj najdete v záložce RECEPTY