FÍKY

 
 

Fíky – zklidňují průdušky a osvěžují tělo

Fíky jsou bohaté na sacharidy, kterých obsahují až 16%. Většinu z nich tvoří fruktóza a glukóza. Z toho vyplývá, že slouží jaké „rychlé dobití energie“. Jsou vhodné i při výrobě domácího musli.

Fíky jsou bohaté na vitamín E, B1, B2 a B6, mají nedostatek vitamínu A a C.

Fíky jsou vynikající zásobárnou draslíku, vápníku, hořčíku a železa, ze stopových látek vyniká zinek, měď a mangan.

Fíky jsou lehce stravitelné a působí nejen močopudně, ale i jako mírné projímadlo, protože jsou zdrojem nerozpustné vlákniny, která brání vzniku zácpy a trávících obtíží.

Fíky sušené, krátce namočené do vody nebo povařené v mléce působí proti respiračním infekcím. Zmírňují kašel, ulehčují vykašlávání. Používejte je v případě bronchitidy, nachlazení a chřipky.

Čerstvé fíky a do vody namočené sušené fíky jsou užitečné při zácpě, podobně jako sušené švestky. Obnovují peristaltiku střev a zlepšují trávení.

Fíky jsou výživná, lehce stravitelná a energeticky vydatná potravina. Proto ji doporučuji těhotným ženám, sportovcům, fyzicky nebo psychicky pracujícím lidem a –náctiletým.

Čerstvé fíky mají svěží a lahodnou chuť. Na trhu bývají pouze několik týdnů, jelikož se obtížně skladují a přepravují.

Sušené fíky ztrácejí 2/3 obsahu vody, proto mají velmi koncentrované sacharidy, vitaminy a minerály.

Vařené v mléku (6 fíků v půl litru mléka, rostlinného nebo živočišného) a oslazené medem působí jako výborný lék proti kašli, usnadňují vykašlávání.

Fíkový koláč: dodá velké množství energie a posilňuje celé tělo.

Takže: sušené fíky, datle, švestky, meruňky, borůvky, brusinky, rozinky, hrušky, křížaly – prostě vše co jde usušit je nenahraditelné pro naše zdraví a mělo by najít své místo ve vaší spižírně. Vždy, když budete mít chuť na něco sladkého, sáhněte po sušeném ovoci.

A něco málo, co uvařit z fíků najdete v záložce Recepty