CUKR

 

CUKR

Tuto hodně diskutovanou potravinu uvedu starší písničkou od Ivana Mládka. „Nekupuj má milá, nekupuj cukr, já jsem tvůj má milá, já jsem tvůj cukr. V mládí jsem se na tato slova dívala z pohledu sladké zamilovanosti, dnes převažuje zdravotní hledisko. Bohužel, nebo bohudík?

Cukr je bohužel návyková potravina, bez které si ještě stále hodně lidí nedovede představit svůj jídelníček. Mluvím nyní o cukru řepném nebo třtinovém. V tomto případě je to úplně jedno, protože jeden je za 18 a druhý bez dvou za dvacet. Rozdíl je pouze v surovině, ze které se vyrábí, tzn. cukrová řepa nebo třtina a ve zpracování a tím potom v barvě pečiva a jeho chuti. Tyto dva základní cukry naleznete v regále každých potravin. Oba cukry mají stejně kalorií nebo kilojoulů, takže když si někdo nasype do kávy nebo do těsta třtinový s tím, že je pro dietu lepší, mýlí se. Rozdíl je pouze v minerálech, které třtinový cukr má navíc, ale je to tak zanedbatelné množství, že není potřeba o tom diskutovat a kvůli těmto minerálům cukr používat.

Cukru je více druhů, podle toho, z čeho se získává a jak se zpracovává.

Krátce se budu věnovat následujícím:

-          Třtinový cukr - sacharóza

-          Řepný cukr - sacharóza

-          Hroznový cukr - glukóza

-          Ovocný cukr - fruktóza

-          Březový cukr – Xylitol

-          Palmový cukr = kokosový cukr

-          Rapadura – sušená třtinová šťáva

-          Melasa – z třtinového nebo z řepného cukru

 

Třtinový cukr

 

Třtinový cukr je vyráběn krystalizací třtinové šťávy. Čím je třtinový cukr tmavší, tím je relativně zdravější, neboť obsahuje velký podíl sirupovité látky- melasy.

Také je důležité, že se při jeho výrobě nevyužívají žádné chemikálie. Dá se používat jak ke slazení nápojů, tak i k pečení či výrobě kompotů. Má výbornou jemně karamelovou chuť, která jistě příjemně překvapí.

Ale stále je to cukr.

 

Řepný cukr

 

Získává se z cukrové řepy – cukrovky. Ta se rozřeže na řízky, ve vodě cukr extrahuje, tato šťáva obsahuje spoustu látek, které se odstraní vápenným mlékem, které se v dalším procesu zase odstraní, šťáva se zahušťuje a krystalizuje, vznikne surový cukr – má hnědou barvu. Jsou to rostlinná barviva, z hlediska nutričního nic významného. Aby cukr byl bílý, chemicky se odbarvuje. Pořád to je jenom cukr.

 

Hroznový cukr neboli dextroza

Je to nejrozšířenější jednoduchý, neboli rychlý sacharid. Vyskytuje se v hroznovém vínu a v medu. Hroznový cukr rychle zvyšuje hladinu cukru v krvi, pokud pronikne do úst, do 2 minut se ocitne v krevním řečišti.

Doporučuje se jako rychlý zdroj energie při zátěži v zaměstnání, ve škole nebo při sportu.  Hroznový cukr Vás sice hned vyvede z únavy ale  vyvolává stejně rychle pocit hladu, takže snahu zase něco sníst. A co na to obezita? Prostě je to zase jen cukr a i tady platí všeho s mírou. R

 

Ovocný cukr – fruktóza

Myslíte, že ovocný cukr (získávaný z ovoce) je jiný, zdravý? Omyl, i fruktóza Vám může ublížit. Kromě jiného přispívá k nadváze jako ostatní cukry, jelikož se ukládá to tuků.  Takže zase je to jenom cukr.

Rapadura

RAPADURA je šetrným způsobem sušená třtinová šťáva, ve které zůstávají všechny minerální látky přítomné ve třtinové šťávě, které obvykle končí v melase. Je čistým produktem bez použití chemických procesů.  V průběhu celé výroby se věnuje velká péče zachování cenných vitaminů a stopových prvků. Obsah minerálních látek v přírodním třtinovém cukru RAPADURA je více než 1,5 %. Používá se jako sladidlo do různých nápojů, dětských kaší a při pečení. Je to dobrý zdroj energie nejen pro sportovce.

Melasa

Melasa je vedlejší produkt při výrobě cukru. Říká se jí černé zlato. Ale z mého pohledu to je asi tak všechno.

Třtinová melasa je vedlejší produkt výroby třtinového cukru. Nezpůsobuje tolik zakyselení, jako melasa z řepného cukru, je spíše neutrální, minimálně zásaditá. Nejsem odborník na chemii, ale od odborníka, kterému věřím se držím se jeho rady, že ani melasa by se neměla používat na slazení. Je dobrá na výrobu kvasnic a na krmení. Ale vůbec se nebráním léčivým účinkům melasy, které jsou hodně prezentovány a sama jsem jim dříve věřila.

Otázku cukru shrnu do 10 bodů.

10 důvodů, proč nejíst cukr

1.      Směruje k nadváze- vysoká kalorická hodnota a téměř žádná výživová

2.      Nahrává překyselení organismu

3.      Podporuje kvasinkové infekce

4.      Oslabuje imunitní systém

5.      Zhoršuje hyperaktivitu a agresivitu

6.      Zhoršuje paměť – spotřebovává vit. sk.B, které jsou důležité pro správné fungování mozku

7.      Napomáhá stárnutí kůže – narušuje její kolagen

8.      Přispívá ke kolísání hladiny krevního cukru

9.      Vyčerpává zásoby vitamínů a minerálů

10.  Je návykový

 

Z hlediska výživového mezi trochu jiná, zdravější sladidla patří:

 

Březový cukr - Xylitol

Xylitol je sladidlo, jež se získává z xylanu obsaženého v rostlinách, ovoci a zelenině. Nemá žádnou vedlejší příchuť. Xylitol je přibližně o 40 % méně kalorický než normální cukr, ale je stejně sladivý a díky velice nízkému glykemickému indexu 13 je vhodný pro diabetiky. Xylitol je nesmírně ceněn pro svoji schopnost chránit zuby před zubním kazem. Tento účinek je způsoben napadáním ústní mikroflóry zodpovědné za vznik zubního kazu. Velmi kvalitní xylitol pochází z USA a je získáván z březové kůry. Má krystalickou podobu jako běžný cukr.

Takže, konečně něco méně škodlivého, než cukr.

 

Kokosový (palmový) cukr

Kokosový cukr je mimořádný tím, že patří mezi skutečné delikatesy a současně našemu tělu prospívá. Je získáván v Indonésii ručním sběrem nektaru z květů kokosových palem. Nektar je potom sušen a takto získané krystalky jsou pochutinou s jemně karamelovou příchutí.

Nízký glykemický index (35) ho činí vhodným sladidlem pro mírné diabetiky a také pro ty, kteří upřednostňují sladidla, jež nezatěžují slinivku břišní. Dále obsahuje vysoké množství minerálů, jako hořčík, draslík, zinek a železo. Je také bohatý na vitamíny skupiny B. Kokosový cukr není rafinovaný.

A mezi sladivé favority bych zařadila

-          Sirupy, a to agávový, datlový, rýžový, javorový

-          Sladěnka – ječmenný slad

-          Med

-          Stévie

 

Takže závěrem, Ivan Mládek měl velkou pravdu, možná aniž by o ní z hlediska zdraví tušil. Snažte se cukr používat minimálně a hledat cesty a alternativy, čím ho nahradit.

 

V záložce RECEPY najdete pár tipů na moučník bez cukru.