ČOKOLÁDA

 
 

Čokoláda: ANO či NE?

O čokoládě je napsána spousta článků, ze kterých si v podstatě můžete vybrat to, co Vám vyhovuje. Některé ji vychvalují, tak na nervy sníme celou tabulku a pak máme nervy, že jsme ji celou snědli a některé ji striiktně zakazují z mnoha důvodů, hlavně obezita, alergie, kožní problémy, vysoký krevní tlak, cukrovka ….

Čokoláda se vyrábí ze semen kakaovníku – kakaových bobů. Vyrábí se převážně z kakaového másla s přídavkem cukru a  jiných surovin, např. ořechů a z kakaového prášku.

Slovo čokoláda znamená pouze Hořká čokoláda. U ostatních druhů musí být uvedeno např. mléčná čokoláda, která je s přídavkem sušeného mléka, nebo bílá čokoláda, která neobsahuje kakaový prášek.

Z hlediska zdravotního je pro nás zajímavá pouze Hořká čokoláda, s obsahem nejméně 70%  - 99% kakaové složky.

 

Proč tedy jíst hořkou čokoládu?

- obsahuje velké množství antioxidantů a minerálů. Antioxidant je látka, která chrání naše tělo před převahou volných radikálů, které tělu škodí. Z minerálů obsahuje hlavně hořčík, železo, fosfor, zinek, selen a vlákninu.

 

-          Zbavuje nás stresu – jednoduše řečeno, zvyšuje hodnoty serotoninu – hormonu štěstí, který je přírodním antidepresivem. Proto po ni sáhneme, když máme nervy.

 

-          Ovlivňuje výši  LDL cholesterolu, který se podílí na ucpávání vnitřních stěn tepen a žil. Tím pádem se snižuje riziko srdečních příhod a následně mozkových mrtvic.

 

-          Povzbuzuje mysl – čokoláda zvyšuje průtok krve a tím zásobuje mozek „palivem“. No a potom cítíme schopnost vyššího soustředění a tím si i více pamatujeme.

 

-          Při trávení působí kvalitní hořká čokoláda slabě zásadotvorně na náš organismus. Termicky má na náš organismus ohřívající dopad.

 

 

Z toho všeho vyplývá, že čokoláda patří mezi zdravé potraviny. Vždy si důkladně přečtěte složení uvedené na zadní části obalu. Čím více % kakaa obsahuje, tím obsahuje méně látek, které tělu neprospívají, hlavně cukrů.  Ale pamatujte: Všeho s mírou. 20 g čokolády za den Vaše tělo ocení, více už nepotřebuje.

Když Vás bude honit mlsná nebo budete potřebovat rychle uklidnit, sedněte si, zbavte se všeho rušivého (kolegů, dětí, manžela), natáhněte si nohy, dejte si do pusy 2 čtverečky kvalitní hořké čokolády, zavřete oči a cucejte a nekousejte. A uvidíte, co to s Vámi udělá.

Ještě zmínka o kofeinu, 100g čokolády 50% obsahuje kofeinu jako slabší šálek kávy. Údaje jsou různé, ale toto vypadá jako rozumný průměr.

Zdravou alternativou čokolády je Karob, ale o něm až bude písmenko K.