CELOZRNNÉ...

 

Celozrnné, cereální – jak se v tom vyznat? Co tím výrobci potravin a pekaři  vlastně myslí?

Důležité je seznámit se, z čeho se obilka, tj. zrníčko ať už pšenice, žita, ječmene atd., skládá. Na povrchu zrna je slupka – otruba, která zrníčko chrání před vnějšími vlivy. Je to zdroj vlákniny a  bílkovin, tedy hodně důležité pro zdraví.  Dále zrníčko obsahuje klíček, zárodek nové rostliny. Ten je mimo jiné i zásobou klíčkového oleje, bohatého na fytosteroly. Naprosto zjednodušené vysvětlení fytosterolů: jsou to látky, které zabraňují průchodu cholesterolu do krve. Cholesterol tím odchází ve formě stolice z těla pryč.  Tyto dvě složky zrna obsahují navíc zinek, železo, vápník, vitamín B1, B2. A tyto vitamíny a minerály výrazně snižují riziko srdečních infarktů, mozkové mrtvice, cukrovky, vysokého cholesterolu, osteoporózy a zhoubných onemocnění. 

K dostání kromě mouky je i celé obilné zrno, které si můžete buď namlet na domácím mlýnku nebo jej vařit jako přílohu, zavářku do polévky, do zeleninového nebo luštěninového salátu apod.  Seženete zrno z pšenice, ovsa, ječmene, žita. Vyzkoušejte, je to výborné!

Cereálie je obecný název pro všechny obiloviny – pšenici, ječmen, žito, oves atd. Takže cereální pečivo znamená pečivo upečené z obilí a nic víc. Nakonec, z čeho jiného by se mělo péci. Beru to jako“ matení“ zákazníka, který si myslí, že když si koupí cereální rohlík, je to nejzdravější rohlík, který si může koupit a sníst.

Celozrnné pečivo - musí být jasně označeno slovem celozrnné. Takovéto pečivo obsahuje minimálně 80 % celozrnné mouky, tzn. zrníček včetně otruby a klíčku, ať již jde o mouku pšeničnou, žitnou nebo jejich směsi. Na obalu má tedy vždy název celozrnné, nikoliv cereální, vícezrnné, grahamové nebo jiné pojmenování s koncovkou –zrnné.

Celozrnné pečivo – (mouka na jeho výrobu je umleta z celého zrna bez odstranění otrub a klíčků) obsahuje přirozeně vysoké množství nerozpustné vlákniny, především té z otrub, která má při hubnutí větší a delší syticí efekt než pečivo necelozrnné. Kromě toho tato vláknina omezuje i množství a rychlost vstřebávaných tuků, včetně "zlého" cholesterolu. Energie přijatá z celozrnného pečiva se uvolňuje postupně, oproti  pečivu necelozrnnému, které je upečené z bílé, vymílané mouky. To je při hubnutí, udržení si váhy nebo při sklonech přibírat jedním z jeho hlavních benefitů, protože nemáte za chvíli hlad. Pokud se jedná o skutečné celozrnné pečivo, obsahuje výrazně vyšší množství vitamínů skupiny B, vitamin E, minerály, zejména draslík, fosfor a hořčík, nebo nenasycené mastné kyseliny, a to díky otrubám a klíčkům. Ty jsou velmi důležité pro zdraví srdce a cév. Z celozrnné mouky se vyrábí celá řada celozrnných těstovin.

Na trhu ale hlavně v našem obchodě najdete celezrnou mouku špaldovou hladkou i hrubou, žitnou, ječnou, pšeničnou. 

 

Dávejte si pozor na tmavé pečivo. Neznamená, že je upečené z celozrnné mouky, ale je obarvené přírodním barvivem nebo praženým ječmenem. Pro redukci váhy je absolutně nevhodné a bezvýznamné.

Vícezrnné pečivo - musí obsahovat alespoň 5 % jiného druhu obilovin, tzn. 95 % pšenice a 5 % žita nebo olejniny - slunečnicové, dýňové semínko nebo len. 

Význam vícezrnného pečiva při redukci váhy je rovněž  minimální

Vícezrnné pečivo obsahuje sice více druhů obilovin nebo olejnin, nabízí tedy pestřejší paletu výživných látek, v hubnutí však významným pomocníkem nebude. Pozitivní vliv může mít při hubnutí tehdy, pokud do něj jeho výrobce navíc přidá samostatnou vlákninu. Od bílého pečiva se bude odlišovat především charakteristickou chutí, vzhledem, případně vyšším obsahem samostatně přidané vlákniny.

3. Grahamové pečivo - prakticky jde o celozrnné pečivo. Bohužel česká legislativa neurčuje jeho složení, proto může být takto označené prakticky jakékoliv pečivo. I to bílé a jen přibarvené. 

Význam při hubnutí je velký, ale pouze v případě "pravého" grahamového pečiva.

 

Bílé pečivo – obvykle z bílé pšeničné mouky je  nepostradatelné při zdravotních problémech s trávením a pooperačních stavech, při hemeroidech a divertikulitidě (zánětlivé onemocnění střev). Je rovněž vhodné pro malé děti, které nemají ještě vnitřní stěnu střeva zanesenou tuky.

 

Při využití celozrnné mouky v kuchyni se doporučuje použít 50 – 70% celozrnné mouky a zbytek mouky bílé, např. rýžové, ovesné, jáhlové, amarantové, pohankové, kukuřičné nebo sójové. Všechny tyto mouky probereme v dalším pokračování abecedy.

 

Něco dobrého z celozrnné mouky upečeme v záložce RECEPTY