BATÁTY

 
 

Batáty (povijnice batátová) neboli sladké brambory se do Evropy dostaly z Nového světa s Kolumbem. Nejsou vůbec příbuzné s bílými bramborami. Bílé, fialové nebo oranžové batáty jsou dobrým zdrojem rozpustné vlákniny pektinu, která zachytává cholesterol a nerozpustné vlákniny zejména ve slupce, která je prevencí hemeroidů a zácpy a napomáhá při obezitě.  Hlízy mohou pomáhat v prevenci rakoviny, degenerativních očních chorob, deprese a srdečních onemocnění a patří vůbec k nejvýživnějším druhům zeleniny.

 

Klíčové živiny

Betakaroten   je rostlinné barvivo působící proti vzniku některých druhů rakoviny (žaludku, slinivky břišní, úst a dásní) a makulární degeneraci (ztráta zraku ve stáří).  V batátech je betakarotenu výjimečné množství (jeden batát dodá 187 procent doporučené denní dávky).

Draslík je minerál, který působí příznivě na srdeční činnost. Snižuje krevní tlak a riziko vzniku srdečních chorob, ledvinových kamenů a mrtvice.

Kyselina chlorgenová.  Předběžné studie ukazují; že tato protirakovinná fytochemická látka může ničit škodlivé karcinogeny a viry.

Kyselina kávová. Tato fenolová sloučenina (přírodní toxická látka) vykazuje účinky v boji proti rakovině a nemoci AIDS.

Lutein a zeaxantin. Tato dvě karotenoidová barviva propůjčující batátům jejich sytě oranžovou barvu. Mohou pomáhat v ochraně před aterosklerózou, některými druhy rakoviny a očními chorobami.

Rostlinné steroly. Tyto sloučeniny snižující hladinu cholesterolu mohou omezit riziko vzniku rakoviny vázáním karcinogenních činidel v trávicím traktu.

Vitamin B6. Batáty dodávají značné množství vitaminu B6, který by měl pomáhat v prevenci srdečních onemocnění, mrtvice, deprese a nespavosti.

Vitamin C. Hojné množství vitaminu C obsažené v batátech může podpořit imunitní systém a hojení ran a také pomáhat v prevenci degenerativních očních onemocnění.

Jak využít batáty na maximum

Batáty jezte i se slupkou, abyste získali více beta-karotenu a vlákniny. Pečením nebo grilováním se v nich štěpí škroby na cukry, takže jsou sladší a tělo z nich může lépe vstřebat beta-karoten.

               

Chytré nápady jak si obohatit  jídelníček o batáty :

Batáty rozmačkejte s javorovým sirupem a získáte neobvyklý dezert.

Batátové lupínky: tenké plátky batátů pokapejte olivovým olejem a upečte do křehka v troubě.

Tenké plátky vařených batátů přidávejte do pikantních sendvičů.

Vařené batáty rozmačkejte s nastrouhaným parmezánem a nahrazujte jimi polovinu sýra v lasagních.

Dýni v koláči nahraďte batáty. (Chuťově jsou si velice podobné)

Nastrouhejte syrové batáty a nahrazujte jimi mrkev v dortech, muffinech a čajovém pečivu, tím snížíte i potřebu cukru, jsou přirozeným sladidlem.

Salát z batátů: uvařte batáty, ještě teplé je oloupejte a nakrájejte na kousky. Promíchejte je se zálivkou z limetkové šťávy, olivového oleje, nasekané jarní cibulky, kari a soli.

Batáty jsou vynikající na kaši. Pokud byste je vařili ve spoustě vody jako klasické brambory, vyplaví se z nich živiny i chuť, kterou potom slijete. Oloupané kousky raději pomalu vařte na mírném ohni v trošce vody a bez slévání je i s tekutinou rozšťouchejte nebo vyšlehejte. Před podáváním dejte pod pokličku trochu čerstvého listového špenátu, který se "propaří" a změkne. Kombinace těchto chutí je vynikající.

Batáty nekoupíte ve Vitalině, ale za rohem v zelenině. Jsou tak vynikající a zdravé, že jsem si dovolila o nich napsat a všem je doporučuji pro zpestření jídelníčku.

Recept s batáty viz záložka Recepty.